lørdag 27. mars 2010

Serieinnspurt i Europa

Jeg drister meg til et lite forhåndstips i forhold til innspurten i et par fotballigaer i Europa.
Og bare så folk er advart; dette innlegget handler kun om fotball...

Det er engelsk fotball som opptar fotballfolk flest i Norge, men i og med at Liverpool er så dårlige for tida, prøver jeg heller å følge med på spansk fotball der Barcelona i høyeste grad er med.
I dagens VG finner man en oversikt over gullkandidatenes gjenstående kamper. I Spania ser det dessverre stygt ut for Barca, slik jeg ser det. Både Real og Barcelona har 71 poeng og ti kamper igjen. Begge lag har vært i en egen klasse i år og skal spille mot hverandre på Santiago Bernabeu 11. april. Denne kampen blir selvsagt avgjørende, i og med at de andre lagene i ligaene sjelden klarer å hamle opp med de to gigantlagene. I og med at de hvite fra hovedstaden har hjemmekamp her, tror jeg på gull til Real i år. Samtidig har de et tilsynelatende enklere kampprogram enn katalanerne som skal møte Sevilla borte i nest siste runde.
I England står det mellom tre lag. Manchester United leder når sju kamper gjenstår, men både Chelsea og Arsenal har heng på de røde. United er den naturlige favoritten for de fleste, men slik jeg ser det kan det fort bli Arsenals år i år. Chelsea har ramlet litt av i det siste, og har trøbbel med skader. Wengers gutter har hatt en opptur i år etter at aldri var i nærheten av noe i fjor. Nå kan det se ut som Fabregas og co har et enklere program enn de to rivalene. Manchester United har tøffe kamper mot Chelsea hjemme og et heltent Manchester City-lag som gjerne vil klå storebror på City of Manchester stadium.
Chelsea har som nevnt United på Old Trafford og forhåpentligvis får de trøbbel mot Liverpool på Anfield lørdag 1. mai, mens Arsenal har overkommelig motstand. Riktignok skal de til White Hart Lane for å møte Tottenham, samt ta imot Manchester City hjemme, men begge deler kan gå veien.
Det blir uansett svært spennende.

I Norge skal Viking til Drammen for å følge opp kanonkampen mot Brann. Det kan bli tøffere enn jeg liker, men jeg krysser fingrene for en knapp seier. Det bør være mulig mot et urutinert Godset-lag.

God påske!

AA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar